Tenia ganes de fer la primera classe d'aquesta optativa. L'Enric, el professor, va llençar una primera pregunta per a que hi reflexionéssim bastant contundent: és la gent racista?
A priori vaig tenir una resposta clara: sí. Vaig pensar que tots, en major o menor mesura, tenim algun tipus de prejudici en aquesta direcció. Tot i així, amb la primera sessió vaig matixar aquesta opinió, veurem per qué.
Primera activitat
Com sabreu, vam fer una activitat en la qual havíem de puntuar d'1 a 5 (molt en desacord-molt d'acord) la nostra opinió respecte les afirmacions que ens deia el professor. Seguidament havíem de puntuar d'igual forma la opinió que pensem que tenen les persones del nostre voltant i la opinió general de la societat.
Bé, no amb totes les afirmacions va ser fàcil posicionar-se. Vam haver de donar la noestra opinió respecte temes com "La diferencia cultural és un valor positiu per a la convivència", "Els immigrants tenen avantantges socials i per obrir negocis", o bé "Agrupar els alumnes segons la religió evita els conflictes". Destaco aquestes per què són amb les que més "problemes" em vaig trobar.
Pel que fa la primera, vaig posicionar-me a favor. Penso que tothom pot aprendre de tothom, que l'ideal seria que totes les cultures agafessin el milllor de les altres per tal de complementar la seva. Tot i així, el cert és que poques vegades aquesta "convivència" entre culutres és un fet positiu. Amb frases que es senten quotidianament com "no respecten les nostres tradicions", "fan pudor" o "no es dutxen" no crec que tota la societat comparteixi la meva opinió.
Respecte la segona, us he de dir que en un principi em vaig posicionar totalment en desacord. Crec que no tenen més facilitats, que amb aquestes botigues treballen més del que treballaria qualsevol persona autòctona, que han de treballar el doble per a tenir els mateixos ingressos que nosaltres. Tot i així a classe es va dir que, de fet, això no és opinable, és una realitat. Com no estic gaire informada no puc fer un gran discurs al respecte, però si està demostrat que tenen més facilitats, no puc més que canviar la puntuació.
Per últim, el tema de la religió.
M'ha semblat interessant dir que l'any passat vaig tenir una experiència molt positiva a l'Institut on faig classes de repàs. L'IES Milà i Fontanals, és un dels instituts amb major índex d'immigració de Barcelona. Amb els alumnes de sisè de primària sempre hem intentat mantenir una relació propera, on la comunicació sigui la nostra principal arma. És per això que uns dia ens vam aventurar a parlar de les religions.
Us sorprendria com va funcionar aquella classe. Sempre des del respecte, tothom va poder explicar als seus companys quina religió seguien i per qué la seguien. Crec que vam tractar el tema amb molt de tacte, n'estic molt orgullosa i per tant penso que sempre que es faci amb cura, la religió no ha de ser una barrera entre les persones.
Per acabar i no avorrir-vos més, faré algunes reflexions ràpides.
Pel general, he vist que comparteixo en major mesura la opinió de la gent del meu voltant, que no pas la de la societat en general (de fet, penso que això es molt normal).
Durant el tems que hem estat en petit grup, hem tractat el tema de qui es considera una persona immigrant. Hem vist que normalment utilitzem aquest terme per referir-nos a determinades nacionalitats o races. Així, quan veiem un home alemany o un anglès al metro poques vegades el considerem immigrant, com a màxim "guiri".
Una última reflexió interessant que ha sorgit a la classe, és que som més classistes que racistes. Una companya ha posat l'exemple d'un apartat del programa "El Intermedio", del qual m'agradaria rescatar algun vídeo en alguna entrada propera.
Tot i així, penso que hi ha molts temes per tractar, i no es poden resoldre tots en un dia. Ja ho parlarem amb més calma.
Fins aviat!
No hay comentarios:
Publicar un comentario